Totaal aantal pageviews

Pages

woensdag 29 juli 2009

Ontkerkelijking = ontchristelijking?

Door Monique
Onderstaand artikel vind ik als aanstaand GPW-er reuze interessant. De kerkgang is de afgelopen decennia enorm gekelderd, dat weten we allemaal. Winkelketens nestelen zich in de oude kerkgebouwen of ze worden een welkom thuis voor krakers, zoals hier aan de overkant. Ik vraag me af: betekent de neergaande spiraal van de kerkgang ook een neergaande spiraal van het aantal gelovigen? Ik denk ja en nee. Ja, veel mensen willen idd niet met de God van de Bijbel leven, de relevantie wordt niet ervaren en beleefd. En nee, veel mensen blijven oprecht geloven, maar voelen zich niet meer thuis in de kerk. Ik denk dat deze laatste groep groter is dan we denken. Een gedeelte van deze groep vertrekt naar de Evangelische en Pinkstergemeenten. Opvallend dat deze niet worden genoemd in het artikel, want juist onder deze kerken zijn er die als paddestoelen uit grond groeien. De meeste nieuwe aanwas in Evangelische en Pinkstergemeenten bestaat uit kerkelijke gelovigen. Er is dan eigenlijk sprake van migratie binnen kerkelijk Nederland, ipv emigratie uit kerkelijk Nederland. De laatste tijd kom ik steeds meer mensen tegen die ook onder de laatste groep vallen, maar zich niet in een andere kerk thuisvoelen. Zij geloven oprecht, maar stellen kritische vragen. Hiervoor is meestal geen ruimte in bestaande kerken, waar de theologie en dogma's al vast staan. Deze mensen bezoeken conferenties, maken wandelingen in de natuur of vormen internetcommunities. Ze zoeken naar antwoorden op hun vragen en vormen zo de 'zoekend gelovigen'.
Ik ben benieuwd hoe God naar deze ontwikkelingen kijkt. Christenen zijn onwijs goed om hokjes en vakjes te bouwen en daar mensen in te stoppen. Boven de hokjes en vakjes hangen bordjes met: 'bijbelgetrouwe christenen', 'behoudende christenen', 'valse profeten', 'rebellen', etc. Maar hoe kijkt God naar zijn 'handmade people'? Wat we als mensen ook doen en hoe we ook denken, we blijven toch kostbaar, omdat Hij ons zelf heeft gemaakt. Niet dat Hij alles wel oké vindt, maar misschien tellen andere dingen meer bij Hem?

3 opmerkingen:

Jeroen zei

Welke dingen tellen volgens jou meer bij Hem...?

Arthur zei

Volgens mij gaat het God om het hart
Ik kom steeds meer mensen tegen die (verdacht veel) op Jezus lijken en de dingen doen waarover hij sprak
Gaat het daar niet meer om dan een naampje hebben, een kerk bezoeken of lid zijn van 1 of andere club?

Anna F zei

Jazeker, herkenbaar dat er mensen zijn die veel op Jezus lijken, maar Hem Zelf nog niet kennen (ook moslims.) Verder is het opvallend dat de kerkgang in de steden licht is gestegen. Waar zou het mee te maken hebben? Ik denk omdat deze kerken gemakkelijker modernere vormen durven gebruiken van communicatie, meer naar buiten gericht zijn of open voor mensen van buiten, actief en in ontwikkeling. Op het Platteland wil men vaak de kerk laten blijven zoals die is en is men behoudender