Totaal aantal pageviews

Pages

maandag 9 februari 2009

Wajong en kerk

In Nederland is er steeds meer aandacht voor Wajongeren
Een steeds groter wordende groep van jonge mensen die gedeeltelijk
of helemaal arbeidsongeschikt zijn verklaard en daarom een uitkering ontvangen. (op dit moment rond de 170.000)
Hoewel de meeste van deze vaak jonge mensen graag zouden willen werken, is het voor hen in de praktijk vaak erg lastig om een baan te vinden en deze te behouden. Werkgevers houden vaak de boot af en durven deze groep geen kans te geven. Met als gevolg dat veel van deze jonge mensen, doelloos thuiszitten, hun zelfvertrouwen kwijtraken en vaak in een negatieve spiraal terecht komen.
Op dit moment buigt de politiek zich regelmatig over problematiek, rondom deze groep jongeren.
Tot op heden met onvoldoende resultaat. Het aantal Wajongeren blijft stijgen en de brug tussen het bedrijfsleven met deze jongeren lijkt nog niet te overbruggen.
Toch zouden we ons af kunnen vragen of niet de kerk een antwoord kunnen of moeten hebben op deze kwestie? Wat zou de kerk kunnen bieden aan de Wajongeren? En hoe zou God eigenlijk willen hoe we christenen met deze groep zouden moeten omgaan?

Als ik mijn bijbel lees, dan gaat het maar al te vaak over "gerechtigheid" In de Statenvertaling komt dit woord wel 285 maal voor. God vindt dit blijkbaar een belangrijk onderwerp om steeds te noemen. Rechtvaardigheid: een woord wat letterlijk betekent dat de persoon of zaak werkelijk doet wat er van hem wordt verwacht.
In de Bijbel lees je regelmatig dat God het volk Israel straft omdat ze niet doen, wat God van hen verwacht (lees bijv. Jes. 1 v.a. vers 21) De Israëlieten verwaarloosden juist vaak die mensen die God op het oog had (De weduwen, de armen, de zieken.). Hij moet zijn volk regelmatig bij de les houden.
God heeft blijkbaar een oogje op de zwakke en hij wilde goed voor ze zorgen. In Lev. 19:9 zie je zelfs dat God een gedeelte van de winst (oogst) van een bedrijf voor de armen en de vreemdeling had bestemd. Zij mochten dit zelf oogsten. Zo zie je dat God zelfs hun voorzag in hun behoefte: voedsel en ja eigenlijk ook een stukje werk.
God vindt rechtvaardigheid belangrijk. Hij vergeld zelfs de mens naar mate ze recht hebben gedaan aan hun medemens (lees Psalm 18: 21 en 25)

Job had dit principe begrepen. Hij spreekt er namelijk over in zijn betoog. Hij bemerkte zelfs de zegen van God op, doordat hij de hulpeloze hielp en zich inzette voor het recht van de vreemde (Job 29 v.a. vers 12) Job strekte zich uit naar gerechtigheid als een jas die hij aandeed en God deed recht aan hem door hem ermee te bekleedden. Ook Salomo sprak over de gerechtigheid in zijn Spreuken: Wie gerechtigheid en liefde najaagt, vindt leven, gerechtigheid en eer.

Als ik deze dingen lees, verwondert het mij, dat het hier zo weinig over gaat in de kerk (in ieder geval mijn kerk). Ik merk dat we in de kerk zo veel bezig zijn met onze eigen dingen in plaats van te kijken naar de ander. Het gaat om mijn leven, mijn gezin, mijn carrière(kansen), mijn ontwikkeling, mijn keuzes, mijn bedrijf, en in de kerk: mijn geloof en mijn bediening. Het is een typisch kenmerk van onze westerse maatschappij: Het individu centraal. Veel van de preken in de kerk zijn dan helaas daardoor vaak gericht op onszelf en onze persoonlijke keuzes.

Maar wat betekent de kerk voor onze samenleving, voor de mensen in nood, voor de Wajongeren. Wat is hun antwoord op deze steeds groter wordende problemen rondom deze groep hulpbehoevende?
Als ik de evangeliën lees, zie ik dat Jezus eigenlijk helemaal niet veel praat over de kerk (slechts 2x) hij heeft het veel meer over het Koninkrijk (94x). Hij hield er zelfs zijn eerste preek over en zegt dat we eerst dat Koninrkijk moeten gaan zoeken voordat we ons moeten bezig houden met onze zorgen om ons eten, drinken (lees salaris) zodat we zodra we dat gaan doen deze dingen ons zelfs toegeworpen zullen worden.

Maar wat is nou precies het Koninkrijk waar Jezus zo vaak over spreekt? Het is in ieder geval bestemd voor de armen van geest, de weduwe, wees, de armen de gehandicapten en ja ik denk ook de Wajongeren. Voor hun is dit Koninkrijk bedoeld. Het is denk ik daarom onze plicht als kerk, als volgelingen die we willen zijn van Jezus aan zijn opdracht gehoor te geven.Naar deze mensen om te zien, hun recht te doen en hun de plek te geven die te toebehoren.
Hoe? Dat kan heel simpel: door hun een plek te geven, een plek waarin ze tot bloei komen, een plek waar ze ondanks hun beperkingen kunnen functioneren. Een plek wellicht bij u in het bedrijf. Een plek waarin u misschien (financieel) risico loopt.
Het zal u waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen door uw collega’s, partner, boekhouden,
Maar gelukkig zullen diegene zijn, die om de gerechtigheid vervolgd zullen worden (Matt 5:10) en die het recht najagen (Spr. 21:21)

Geen opmerkingen: