Totaal aantal pageviews

Pages

zaterdag 14 februari 2009

Leren van onze buitenlandse naasten

(Door Monique) Toen ik over onderstaande aan het nadenken was, bedacht ik me dat we de geschiedenissen in de Bijbel beter kunnen plaatsen als we de cultuur van het Midden Oosten beter zouden leren kennen. Dit is nogal wat, want wij, westerse christenen, staan over het algemeen behoorlijk argwanend en angstig t.o.v. alles wat uit het Midden Oosten komt. Daar komt immers het terrorisme vandaan, worden vrouwen onderdrukt, kinderen geïndoctrineerd en mensenrechten overschreden. Oké, het is wat kort door de bocht gezegd. Maar ik merk wel vooral deze angstige houding bij veel christenen om me heen.

Inmiddels is ons kikkerlandje gekleurd geraakt met mensen uit het Midden Oosten of uit de gebieden er omheen. Met een aantal heb ik contact gehad en door met deze mensen om te gaan leerde ik hun cultuur beter kennen. Dit is voor mij heel verijkend geweest. Ik zag dingen, die ik in de Bijbel las, nu van dichtbij. En bij het lezen van de Bijbel herkende ik dingen uit het leven van deze mensen. Bijvoorbeeld de geschiedenis van de dochter van Jaïrus. Mattheus 9:23-24 spreekt over mensen die in en om het huis van Jaïrus huilden en de fluit speelden. Ik moet dan denken aan het idee van klaagvrouwen, vrouwen die bij een begrafenis rouw tonen. Dit kende ik niet.

Tot Opa van onze Turkse buren overleed. Nadat de begrafenis in Turkije had plaatsgevonden was de familie na drie weken weer terug in Nederland. Wanneer het bij ons na 3 weken weer ‘rustig’ is, begon het bij onze buren pas, zo leek het. Auto’s kwamen af en aan en het huis stroomde vol met mensen. Familie kwam overal vandaan om met elkaar rouw te dragen. De deur stond open en een gehuil en gejammer kwam naar buiten. Tot diep in de nacht. De volgende ochtend begon het weer, de hele dag door tot ’s avonds laat. Zo ging het een aantal dagen achter elkaar.
Wanneer ik nu iets dergelijks lees in de Bijbel heb ik er een beeld bij, het komt voor mij dan meer tot leven.

Ik ben van mening dat we veel kunnen leren van onze buitenlandse naasten. Zelfs zoveel, dat het ons inspireert bij het lezen van de Bijbel.

Geen opmerkingen: