Totaal aantal pageviews

Pages

zaterdag 27 november 2010

Retraite

Gisteren ben ik samen met Monique op retraite geweest. Volgens de dikke van Dale betekent dit zoiets als: "dag van geestelijke afzondering."

Op retraite gaan is een oude traditie die met name zijn oorsprong heeft in de Katholieke traditie van de kerk. Maar tegenwoordig doen veel mensen dit. Locatie van onze Retraite was de Spil in Giessenburg. Een soort verbouwde boerderij met diverse vertrekken en een klein kapelletje. Een soort kruising tussen herberg en klooster eigenlijk. Want er kon ook geslapen en gegeten worden!

Het was een bijzonder ervaring. Ik heb ervan genoten. Wat een rust! Even een hele dag geen telefoon, email, TV of andere bezigheden. Even helemaal alleen, samen met God en samen met elkaar.
Mijn grootste ontdekking was nog wel dat je de dag een stuk intensiever beleefde. Net of alles veel meer tot je doordrong. De woorden die je las, de natuur, de stilte maar ook de heerlijke dadelsoep! Elke uur deed je iets anders: boek lezen, een viering, wandelen, lunchen, gesprekken met anderen, stille tijd.

Ik zou het iedereen willen aanraden om in deze hectische tijden eens een dag apart te zetten. Even stil te worden en tot rust te komen en te zoeken naar antwoorden op vragen die je hebt .Laat je verrassen zou ik zeggen!

Geen opmerkingen: