Totaal aantal pageviews

Pages

dinsdag 5 mei 2009

Nog meer heidense feesten...

(Monique) Na de blog over het 'échte kerstverhaal', nog even iets over Halloween. Het is nog lang niet zover, maar ik dacht er laatst over na. Ik werk nu bij een algemene instelling, met kinderen van een Openbare Basisschool en sta regelmatig stil bij hoe ik daar ben als christen. Halloween is een feest dat steeds populairder wordt en steeds groter wordt gevierd. Ik ken het van de pompoenen en de griezelige verkleedpartijen. In november, straks, zal ik er ongetwijfeld mee te maken krijgen.
Volgens Wikipedia is Halloween een Keltisch feest. In Ierland geloofden de Kelten dat op die dag (1 november) de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. In Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers.
Brrt, niet echt een leuk kinderfeestje lijkt me. Maar goed, bij de trend van Harry Potter en De Griezelbus, sluit het aardig aan.
Ik maakte pas een vergelijking tussen Halloween en Kerst. Beide feesten kennen heidense gebruiken die gelinkt zijn aan geesten. Bij Halloween zijn het dan geesten van overledenen en bij Kerst boze geesten. Het gekke vind ik dat in christelijk Nederland over het algemeen uitbundig mee wordt gevierd met Kerst, door het huis te versieren met ballen en lichtjes. Natuurlijk wordt hier een christelijk tintje aan gegeven (Jezus kwam als het licht van de wereld). Het gekke vind ik dat Halloween toch vooral als gevaarlijk gezien wordt en een slecht feest. Terwijl hier de lichtjes ook gekerstend kunnen worden door te wijzen naar 'het Licht in de wereld'. Toch?! Ik wil verder geen uitspraak doen over of Halloween goed of fout zou zijn. Ik vind wel dat Christelijk Nederland dubbel redeneert.
Maar daar zullen we allemaal weleens last van hebben...

Geen opmerkingen: