Totaal aantal pageviews

Pages

dinsdag 5 mei 2009

Het échte kerstverhaal?!

(Monique) Het is mei, voorjaar, en ik houd me bezig met het kerstverhaal. Ik zat net op de bank en wilde een blad lezen. Ik trok een oude visie uit de mand, het kerstnummer. Op de eerste bladzijde wordt een voorganger uit Bethlehem voorgesteld. 'Zelfs talloze bedreigingen en aanslagen brengen hem er niet vanaf het échte kerstverhaal te vertellen.' Het idee om een voorganger uit Bethlehem te betrekken in de visie vind ik super. Ook heb ik onwijs veel respect voor deze en andere mensen die in Bethlehem zijn en er blijven om getuigen te zijn. Ik erger me alleen groen en geel aan die twee woorden 'échte kerstverhaal'. Het 'échte kerstverhaal' is dat Jezus werd geboren. Maar is dat wel zo? Volgens mij is het grote onzin en een flinke dosis 'christian proud'.
Rond de kerstdagen zijn er jaarlijks allerlei christenen en kerken actief om dat 'échte kerstverhaal' op de markt te brengen. De hele 'Waarom kerst?' actie er een voorbeeld van.
In de Vroege Kerk nam de christelijke kerk veel heidense ideeën en afbeeldingen over. Het vieren van verjaardagen is zo'n gebruik. De geboortedag van de zonnegod Mithras is zo'n voorbeeld. Het vieren van deze zonnecultus gebeurde op 25 december. (History of Christianity, 141). Dit was een idee van ene Julius Africanus (221).
Ook onze Germaanse voorouders hadden hun feesten en cultus' rond deze dagen (www.eo.nl/waaromkerst). Hierbij werden boze geesten verdreven, o.a. d.m.v. het aansteken van lichtjes en het ophangen van spiegelende ballen.
Ik kom tot de conclusie dat het 'échte kerstverhaal' ietwat moeilijk is te achterhalen omdat het kerstfeest een vermenging is van allerlei heidense gebruiken. Ook heeft dit feest een ontwikkeling doorgemaakt van zo'n 1800 jaar. Het lijkt me wel duidelijk dat de oorsprong van Kerst niet in het christelijk geloof ligt en al helemaal niet Bijbels gefundeerd is (helaas voor alle Woordliefhebbers). We moeten toegeven dat het aannemelijker is dat de geboorte van de Jezus eerder in het voorjaar of de zomer moet hebben plaatsgevonden en niet 'midden in de winternacht'.
Hoewel ik verjaardagen en kerst heel gezellige feesten vind, hoop ik dat we als christenen zullen getuigen op elk feestje waar we komen, maar het laten om mensen proberen te overtuigen dat de geboorte van Jezus het 'échte kerstverhaal' is. We slaan zo namelijk de plank erg mis.
Kerst in mei is zo'n gek idee nog niet...

Geen opmerkingen: