Totaal aantal pageviews

Pages

zaterdag 22 november 2008

Konijnen -en olifantenkerken

Soms hoor ik wel eens mensen zeggen, maar er zijn toch al zoveel kerken in Nederland, waarom moeten er nog meer bij?
Er is al zoveel verdeeldheid...?
Eerlijk gezegd, vindt ik het juist mooi, dat er zoveel kerken zijn, er is voor ieder wat wils..(de accenten verschillen)
Ik lees de bijbel niet anders, dan dat er verschillende kerken zijn...
Ook hoor ik mensen wel eens zeggen, dat het iets typisch Nederlands is, wij weten het allemaal beter, je maintedrai, ik zal handhaven...
Zit misschien wel wat in, kan een gevaar zijn, maar ik denk ook wel een kracht! De kracht van de Nederlanders! De kracht om nieuwe dingen te proberen, te pionieren, nieuwe gebieden te verkennen. NL heeft in haar geschiedenis hier ontzettend veel in gepresteerd en nog....
We moeten vooruit, de kerk moet vooruit gaan denken in plaats van te blijven zitten of achterom kijken. Op dit moment (is onderzocht) dat tussen de 3 en 6% van de Nederlanders actief betrokken is bij een kerk..
Dat betekent dus, dat er zeg 95% van 17 miljoen mensen nog niet bereikt is...en ook niet bereikt meer zal worden door bestaande kerken in de huidige vormen (ben ik bang)Anders zaten ze er toch al?
Tijd voor actie dus!

Kerken kunnen je verdelen in 2 soorten: olifantenkerken en konijnenkerken.
* Een olifant is groooooot wow!!. (die moet niet op je teen gaan staan!)Ze zijn misschien indrukwekkend, maar owee de voortplanting! Deze duurt al zon 21-22 maanden tot wanneer de zwangerschap van een olifant uitmondt in 1 of 2 nieuwe olifantenbabys. Daarna duurt het nog 14 jaar wanneer die baby olifant zelf weer vruchtbaar is. (ik spreek nog niet eens over de bevruchting ;)

*Konijntjes daarentegen, zijn gigavruchtbaar! Na 3-4 maanden ouderdom al. Ze krijgen gelijk al zo'n 10 jongen per keer, met een draagtijd van maar liefst 30/31 dagen!

Grote en ingewikkelde kerk(systemen) zijn lastig te reproduceren. Je moet tegenwoordig minimaal HBO management en theologie hebben gedaan wil je deze kerken kunnen leiden, laat staan er nog zo 1 op de wereld kunnen zetten.
Konijnenkerken zijn simpel, iedereen kan het leren en ze zijn in potentie vruchtbaarder dan de olifantenkerk. (dat wordt rekenen: olifant 2>3>4>6 etc. konijnen 2>12>96>587)

Dus bij deze mijn oproep: Start een konijnenkerk voor alle nog niet bereikte subculturen van dit land..! houd het simpel en zorg dat je "kroost" snel en veel nieuwe konijnkerkjes starten!
Makkelijker gezegd dan gedaan, misschien zit je wel in een olifanten kerk (daar is niks mis mee b.t.w.) maar wellicht kan ik je uitnodigen een konijntje te gaan worden...om in jouw (sub)cultuur: je sportclub, je straat, je school, je werk, vriendengroep etc. een konijnenkerk te starten...
PS Duurt wel ff hoor zon verbouwing van olifant naar konijn...pfffff.... enne.. oproep voor alle pasgeboren konijntjes: pas op dat er geen olifant op je gaat staan...!! :)

Voor alle nieuwe konijnenkerken: http://konijnenkerken.hyves.nl/

Geen opmerkingen: