Totaal aantal pageviews

Pages

zondag 1 maart 2009

Het koninkrijk van God is een feest (1)

Ik ben een boek aan het lezen "Het koninkrijk van God is een feest" van Tony Campolo
Een klein, feestelijk boekje, maar super om te lezen, echt wat voor mij, ik houd wel van feestjes namelijk.

Ik wil even wat indrukken beschrijven van thema's die in boekje naar voren komen.

De tienden.
Ik was er zelf allang van overtuigd dat "de tienden geven aan de kerk" vooral een leer is binnen sommige (evangelische) kerken. Eerlijk gezegd doe ik er niet meer aan mee en wordt ik altijd erg verveeld van dat elke keer maar weer om dat geld bietsen. Geld wat naar mijn mening niet aan de kerk behoord. (oke, mensen willen graag een groot gebouw met allerlei luxe, daar hoort wat tegenover te staan toch?, maar giet er dan toch geen geestelijk sausje over om de mensen te motiveren te geven)

Maar ja, waar waren de tienden dan eigenlijk voor bedoeld...??
Deuteronomium 14:22-29 laat zien dat God zo van feestjes houdt, dat hij het Joods volk elke jaar 10 procent van Bruto Nationaal Product van Israel gebruikte om er een groot feest van te geven...wauw!! (ik leef echt in de verkeerde tijd enne... lang leve de wet) elke 3e jaar gingen de tienden naar de armen, weduwen en wezen...de voorloper van de voedselbank zeg maar..

Wat zou de wereld er mooi uit kunnen zien, als we dit eens allemaal gingen doen als kerk. Eten genoeg voor iedereen elke jaar een vette party...met de hele stad!
en geen tekorten meer voor weduw en wees...De kerken worden weer de partycentra van Nederland, de plaats waar iedereen wil zijn, een stukje koninkrijk hier op aarde.

Dit zijn mooie woorden misschien wel, maar wie durft hier wat mee te doen?
1 maandsalaris overhouden om een feest van te geven?
Wellicht bij je in de straat..op je werk of met je vrienden?

Laat ze eens wat voelen van de hemel op aarde zou ik zeggen.

Geen opmerkingen: